Ar tik pilotai retai tikrinami alkotesteriais?

alkotesteris.lt - parkavimo vieta2015 06 30. Alkotesteriai Lietuvoje asocijuojami su policijos vykdomais blaivumo patikrinimais keliuose. Tačiau yra daugybė kitų vietų ir sričių, kurios yra ne mažiau rizikingos, bet prisimenamos tik įvykus eilinei skaudžiai nelaimei. Keletas pavyzdžių iš kaimyninių valstybių, primenančių, kad saugumu reikia rūpintis visose padidintos rizikos veiklos srityse – žemėje, ore ir vandenyje.

Švedija įrengė stacionarius alkotesterius, kuriais tikrinamas visų iš jūrinių keltų išvažiuojančių automobilių vairuotojų blaivumas. Tikrinami ne tik turistai, bet ir vilkikų vairuotojai. Tai patikrinimas, kurio neįmanoma išvengti. Nors buvo skeptikų, tačiau įdiegus šią tikrinimo sistemą, nei turistų, nei krovinių srautai nesumažėjo, o keliuose tapo saugiau.

Prancūzijoje visų transporto priemonių vairuotojai privalo turėti paruoštus naudojimui alkotesterius, policijos pareigūnai gali reikalauti, kad vairuotojas pateiktų alkotesterį kiekvieno patikrinimo metu, lygiai taip pat, kaip vairuotojo pažymėjimą ar automobilio registracijos dokumentus. Šioje šalyje taip pat priimtas įstatymas iki 2015 metų pabaigos visuose autobusuose įrengti blokuojančius alkotesterius.

Danijos sostinės Kopenhagos jūrų uosto kranuose įrengti mechanizmų paleidimą blokuojantys alkotesteriai. Konteinerių krovos ir visi kiti kėlimo mechanizmai pradeda dirbti tik tada, kai įsitikinama, kad jų operatoriai blaivūs. 

Suomijoje variklio užvedimą blokuojantys alkotesteriai privalomi mokykliniuose autobusuose ir medicinos automobiliuose. Taip pat apie 10.000 taksi automobilių ir autobusų šioje šalyje turi įrengtus blokuojančius alkotesterius.

Įvairiose ES šalyse vykdomas blaivumo patikrinimas įvažiuojant ar išvažiuojant iš uždarų teritorijų: logistikos centrų, muitinių, didelių pramoninių objektų, transporto kompanijų, geležinkelių mazgų. Rizikos sritims priskiriamos ir blaivumas tikrinamas žvejybos, energetikos, upių transporto, statybos, kariniuose objektuose, oro uostuose, medicinos įstaigose, vandens turizmo ir pramogų parkuose, paplūdimiuose, stadionuose, muzikos festivaliuose. 

Mariaus Anusausko, UAB „Alkotesteris“ direkoriaus teigimu, svarbūs visi blaivumo tikrinimo proceso elementai: visuomenės švietimas, įranga, institucijų gebėjimas ir iniciatyva veikti įvairiose srityse, įstatymai ir reguliavimo taisyklės. „Esminė gyvybes gelbstinti priemonė yra blaivumo patikrinimo neišvengiamumas visose padidintos rizikos srityse. Taip pat ne mažiau svarbus žinomumas, visuomenę reikia šviesti ir informuoti“, – sako M. Anusauskas. Beje, šiek tiek statistikos apie žinomumą. Vidutiniškai tik 27 proc. Europos Sąjungos gyventojų žino, kokia yra vairuotojams leidžiama alkoholio koncentracija kraujyje, 36 proc. pateikė neteisingą atsakymą, o 37 proc. atsakymo nežino. Lietuvoje tik kiek daugiau nei trečdalis, 39 proc.  gyventojų žino, kiek promilių neviršijus galima vairuoti, 30 proc. pateikė neteisingą atsakymą, 31 proc. atsakymo nežino. 

Rezultatai stulbinantys. Šis Eurobarometer, dar 2010 m. atliktas tyrimas buvo prisimintas šiemet ETSC (Europos transporto saugumo tarybos) Portugalijos parlamente organizuotame renginyje saugaus ir blaivaus eismo klausimais. Veikti ir diskutuoti yra apie ką, nuo 1.5 iki 2 proc. visų kilometrų, nuvažiuojamų Europos Sąjungoje, nuvažiuoja neblaivūs vairuotojai.